اظهارنامه شرکت‌های غیرفعال

اگر شما نیز شرکتی دارید که فعالیت اقتصادی ندارد باید آن را به‌عنوان شرکت غیرفعال اعلام کنید تا از پرداخت مالیات معاف گردید. قبل از اینکه به خواندن‌ ادامه این مقاله بپردازید باید ابتدا بدانید که شرکت غیرفعال چیست؟ شرکت غیرفعال از نظر قانون مالیات کشور، به شرکتی گفته‌ می‌شود که هیچ‌گونه فعالیت مالی و تجاری مبنی بر هرگونه فعالیت در یک دوره مالی مشخص نداشته باشد.

آیا شرکت غیرفعال باید مالیات بپردازد؟

بر اساس قانون شرکتی که هیچ‌گونه فعالیت مالی و اقتصادی ندارید، از پرداخت مالیات معاف گردیده و نیازی به پرداخت مالیات ندارد.

اثبات عدم فعالیت شرکت

درصورتی‌که شرکت شما هیچ‌گونه فعالیت مالی و اقتصادی نداشته باشد باید بتوانید این موضوع را به اداره مالیات ثابت نمایید. مدارکی که برای اثبات عدم فعالیت شرکت لازم است به‌صورت زیر است:

  • هیچ‌گونه فاکتوری با نام شرکت شما به‌عنوان فروشنده و یا خریدار ثبت نشده باشد.
  • کارکرد حساب بانکی و گردش مالی در دوره مربوطه صفر باشد.
  • هیچ‌گونهمبلغی به‌عنوان حقوق، خرید، فروش، اجاره و امثال آن در دفاتر حسابداری شرکت ثبت نشده باشد.
  • کد بیمه و همچنین لیست پرداخت بیمه از سمت شرکت شما وجود نداشته باشد.
  • هیچ سندی مبنی بر استخدام کارکنان یا پرداختهرگونه حقوق و دستمزد از سمت شرکت وجود نداشته باشد.
  • شرکت در هیچ‌گونه پروژه‌ای سرمایه‌گذاری نکرده باشد.
  • هیچ‌گونه تسهیلات بانکی با نام شرکت ثبت نشده باشد.

میزان نرخ مالیات شرکت‌های بدون فعالیت

شرکت‌هایی که باهدف فعالیت اقتصادی و تجاری شروع به کارکرده و کد اقتصادی دریافت کرده باشند از نظر قانونی، مشمول پرداخت مالیات هستند.

این تصور برخی افراد مبنی بر اینکه اگر در اداره مالیات تشکیل پرونده ندهند و اظهارنامه خود را ارسال نکنند مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند، اشتباه است.  شرکت‌ها تا دو ماه بعد از تأسیس فرصت دارند تا پرونده مالیاتی تشکیل دهند، در غیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی می‌شوند. درصورتی‌که شرکت شما به هر دلیلی قادر به ادامه فعالیت نباشد، باید هرچه سریع‌تر این موضوع را به اداره مالیات اطلاع دهد. در غیر این صورت موظف به پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی خواهید شد.

نحوه ارسال اظهارنامه شرکت‌های غیرفعال

همة شرکت‌ها در هر دوره مالی موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود هستند. برای اینکه شرکت‌های غیرفعال از پرداخت مالیات معاف گردند، این شرکت‌ها باید اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت اقتصادی ارائه دهند. متن اظهارنامه شرکت‌های غیرفعال، بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن شرکت متفاوت خواهد بود.

همان‌طور که گفته‌ شد‌ پرداخت مالیات شرکت‌های غیرفعال صفر خواهد‌ بود. البته این در شرایطی است که شرکت توانسته‌ باشد عدم فعالیت اقتصادی خود را اعلام و اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت ارائه داده‌ باشند. در این حالت مشمول مالیات نخواهد بود و نیازی به پرداخت مالیات شرکت غیرفعال نیست.

‌در صورت عدم اعلام غیرفعال بودن شرکت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورت عدم اعلام غیرفعال بودن شرکت و تسلیم اظهارنامه، شرکت‌های غیرفعال باید جریمه علی الراس شدن مالیات را پرداخت کنند. یعنی اگر افراد در 4 ماه اول سال مالی خود، عدم فعالیت شرکت را اعلام نکنند و همچنین از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی خود سرباز زنند، مشمول جریمه علی‌الراس مالیات شرکت‌های غیرفعال خواهند شد.

همچنین شایان‌ذکر است که مالیات به سود سالانه خرید، فروش یا بهره‌وری مالی سالانه نیز به این شرکت تعلق می‌گیرد و تنها اگر فعالیت مالی شرکت کم باشد، این مالیات نیز کم خواهد بود.

پس نباید از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کرد زیرا فقط درصورتی‌که اشخاص عدم فعالیت یا انحلال را در موعد مقرر اعلام نکنند و دفاتر مالی خود را ارائه ندهند، مشمول پرداخت جریمه مالیات شرکت‌های غیرفعال خواهند شد. در غیر این صورت مالیاتی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت

چگونگی انحلال شرکت غیرفعال

گاهی ممکن است عدم فعالیت شرکت به‌قدری طولانی شود که شرکت تصمیم به انحلال شرکت بگیرد. در این صورت شرکت به‌صورت کلی از لیست مالیات حذف می‌شود و دیگر نیازی به ارائه دفاتر حسابداری و اظهارنامه مالیاتی نیست.

برخی از افراد به‌خاطر ترس از پرداخت مالیات شرکت غیرفعال خود، آن را منحل می‌کنند که این یک ترس اشتباه است و درصورتی‌که تمام موارد قانونی به‌صورت کامل رعایت شده باشد، نیازی به پرداخت هیچ‌گونه مالیات نخواهد بود.

جمع‌بندی

که شرکت‌ها تنها به اندازۀ سود سالیانه از خریدوفروش و دستاورد مالی سالانه‌شان، مطابق با دفاتر پلمب و اظهارنامه مالیاتی خود، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. اگر شرکتی فعالیت کمی داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و همچنین در صورت عدم فعالیت نیز مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود.

همچنین باید توجه داشت که عدم تسلیم اظهارنامه شرکت غیرفعال سبب مسئولیت مدیران و ضامن‌ها در پرداخت جرائم خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که اعلام رسمی اظهارنامه عدم فعالیت شرکت در هر مرحله‌ای از دید قانون الزامی است.

 

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴