آیا می ‌دانید حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

آیا می ‌دانید حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟ در جواب به این سوال باید گفت حسابداری واحدهای اقتصادی از بخش ‌های گوناگون مثل حسابداری فروش، حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری انبار و… برخوردار است. حسابداری حقوق و دستمزد از اصلی ‌ترین بخش ‌های واحد حسابداری به شمار می ‌رود.

 

آشنایی با حسابداری حقوق و دستمزد

قبل از آن که در مورد حسابداری حقوق و دستمزد صحبت کنیم ابتدا باید مفهوم حقوق و دستمزد را توضیح دهیم. حقوق و دستمزد به وجوهی گفته می ‌شود که به ازای فعالیت ‌های انجام شده توسط نیروی کار طی یک مدت زمان مشخص پرداخت یا تعهد می‌ گردد. حسابداری حقوق و دستمزد موظف است داده ‌های مربوط به حقوق و دستمزد نیروی کار را به ثبت رسانده و بایگانی کند. همان طور که می ‌دانید مشاغل می بایست هزینه ‌های مختلفی را بپردازند. حقوق و دستمزد برای بیشتر آنها جزو هزینه‌ های مهم و اصلی بوده و تقریبا همواره امکان کسر آن وجود دارد. قابل کسر بودن این هزینه یعنی می ‌توانیم آن را از درآمد ناخالص مشاغل کسر کرده و از درآمد مشمول مالیات بکاهیم.

محاسبه حقوق و دستمزد باید به صورت صحیح و دقیق انجام شود و وجوه مربوطه در زمان مقرر به کارکنان پرداخت گردد. این موضوع اهمیت زیادی داشته و بر رابطه بین کارکنان و کارفرمایان اثر می‌ گذارد. حسابداران به جمع آوری داده‌ های عملکرد شغلی پرسنل به طور مثال ساعات کار، ساعات اضافه کاری، ایام ماموریت و… می ‌پردازند. در ادامه حقوق و دستمزد کارکنان بر اساس قراردادها و توافقاتی که بین پرسنل و کارفرما وجود دارد محاسبه می ‌می شود. این موارد با صدور فیش ‌های حقوقی به هر یک از پرسنل ارائه می ‌گردد.

حقوق و دستمزدی که کارکنان دریافت می‌ کنند در محاسبات مالیاتی دخیل است. به همین خاطر حسابداران باید اطلاعات مربوط به آن را هر ماه در دفاتر حسابداری مجموعه ثبت کنند. در زمان محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان باید به موارد مختلفی مثل دستمزد ناخالص، پاداش و پورسانت، مزایای غیرنقدی کارفرما، کسر حقوق، کسر مالیات، حق بیمه، حق اولاد، حق مسکن و… توجه داشت.

 

چرا حسابداری دستمزد و حقوق مهم است؟

ممکن است از خود بپرسید که علت اهمیت حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟ کسب و کارها برای انجام فعالیت های مورد نظر خود احتیاج به استخدام نیروی کار دارند. پرسنل هم باید در قبال کارهایی که انجام می‌ دهند حقوق و دستمزدی را از کارفرما دریافت کنند. واحد حسابداری می ‌تواند حقوق و دستمزد هر یک از کارکنان را متناسب با عملکردی که داشته ‌اند محاسبه کند.

رشد شرکت‌ ها و صنایع گوناگون با پرداخت حقوق و دستمزد نیروی کار در ارتباط است. زمانی که حقوق و دستمزد کارکنان به نحو صحیح محاسبه و به صورت منظم و به موقع پرداخت می‌ شود نتایج مثبتی به بار می آید. میزان رضایت نیروی کار افزایش پیدا می کند، بازدهی فعالیت‌ ها بالا می ‌رود، گزارش ‌های مالی به صورت منظم ارائه می ‌گردد و در آخر تماس با دستگاه های مرتبط آسان ‌تر می ‌شود.

ارزیابی بهای تمام شده تولید خدمات و محصولاتی که مشاغل به بازار عرضه می ‌کنند به حسابداری حقوق و دستمزد وابسته است. هزینه‌ هایی که واحدهای تجاری بابت به کارگیری پرسنل برعهده می گیرند تا حد قابل ملاحظه ای بر سود آنها اثر می‌ گذارد.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴