نحوه استعلام بدهی مالیاتی بعلاوه آموزش

بدهی مالیاتی مبلغی است که باید به عنوان مالیات پرداخت شود، اما هنوز پرداخت نشده است. اگر شما نیز با تجربه بدهی مالیاتی روبه‌رو هستید، ابتدا باید میزان بدهی مالیاتی خود را بررسی کنید و پس از آن از روش‌های مختلف برای تسویه این بدهی استفاده کنید. در حال حاضر، شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بدهی مالیاتی خود را به صورت آنلاین استعلام کنید. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل و جامع روش استعلام بدهی مالیاتی را برای شما توضیح دهیم.

آموزش مرحله به مرحله استعلام بدهی مالیاتی

برای دسترسی به اطلاعات مالیاتی خود، اکنون می‌توانید از طریق سامانه آنلاین به سادگی اقدام کنید. برای انجام هرگونه امور مالیاتی، باید به وبسایت سازمان امور مالیاتی با آدرس  my.tax.gov.ir مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی و انتخاب بخش خدمات اصلی مالیاتی، از درگاه ملی خدمات الکترونیک استفاده کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید. بدین ترتیب، می‌توانید به صورت آنلاین و به راحتی به اطلاعات مالیاتی خود دسترسی پیدا کنید.

در صورتی که تاکنون از خدمات این سامانه استفاده نکرده‌اید، باید در ابتدا ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام، به وبسایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. در صورتی که قبلاً حساب کاربری داشته‌اید، می‌توانید با استفاده از اطلاعات ورودی خود، وارد سامانه مالیاتی شوید.

برای ورود به این سامانه، باید از شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها) یا کد ملی (برای اشخاص حقیقی) استفاده کنید، همانطور که در تصویر نیز نمایش داده شده است.

لطفاً توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام، شماره تلفن همراه باید به نام فردی باشد که کد ملی یا شناسه ملی او را برای ثبت‌نام استفاده می‌کنید. برای بهره‌برداری بهتر و موثرتر از خدمات مختلف این درگاه مالیاتی، اگر مشمول مالیات هستید، توصیه می‌شود در اولین فرصت ثبت‌نام کنید.

 

آشنایی بیشتر با مفهوم مالیات و انواع آن

قبل از شروع بررسی و آموزش استعلام بدهی مالیاتی، بهتر است با مفهوم مالیات و انواع آن آشنا شوید. مالیات به معنای انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا سهمیه‌ای از سود فعالیت‌های اقتصادی است که به دولت واگذار می‌شود. دولت امکانات و زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به درآمدها و سودها را فراهم می‌کند.

بسیاری از حوزه‌های قضایی، شامل افراد و تجارت‌ها، مالیات را بر درآمدها اعمال می‌کنند. به طور کلی، مقامات مالیاتی به سود خالص یک تجارت و سودها و سایر درآمدها مالیات تحمیل می‌کنند.

محاسبه درآمد مشمول مالیات می‌تواند براساس اصول حسابداری قضایی یا اصول مالیاتی تعیین شود. سیستم‌های مالیاتی مختلفی وجود دارند و برخی از آنها به عنوان سیستم پسرو یا پیشرو شناخته می‌شوند.

نرخ مالیات ممکن است ثابت یا متغیر باشد و به سطح درآمد وابسته باشد. معمولاً مالیات بر درآمد شخصی با توجه به “سهم مالیاتی که از درآمد شما کسر می‌شود”، جمع‌آوری می‌شود و پس از پایان سال مالی، تصحیحاتی انجام می‌شود.

تصحیحات مالیاتی شامل دو شکل است: پرداخت به دولت برای افرادی که طول سال مالیات کافی پرداخت نکرده‌اند، و بازپرداخت مالیات توسط دولت به افرادی که بیش از حد مالیات پرداخت کرده‌اند.

 

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

شما می‌توانید با استفاده از کد ملی خود به راحتی بدهی مالیاتی خود را استعلام کنید. سازمان امور مالیاتی کشور، یک سامانه براساس کد ملی برای استعلام بدهی مالیاتی تعبیه کرده است. با ورود به این سامانه، تنها با وارد کردن کد ملی خود، می‌توانید به راحتی بدهی مالیاتی خود را استعلام کنید.

در ادامه، روش استعلام بدهی مالیاتی را برای شما توضیح می‌دهیم.

 

در این بخش روش استعلام مالیات در سامانه استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم.

 

 

پس از ورود به صفحه ی بعد روی گزینه ی درخواست‌ها در سمت راست کلیک کنید.

 

در صفحه ی بعد وارد صفحه ی استعلام بدهی مالیاتی شوید.

 

در مرحله بعد، با وارد کردن شماره ملی خود، شما می‌توانید تمامی سوابق مالیاتی و بدهی مالیاتی خود را به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی مشاهده کنید. با استفاده از این سامانه، می‌توانید به آسانی اطلاعات مربوط به مالیات خود را بررسی کرده و وضعیت بدهی مالیاتی خود را مشاهده نمایید. این امکان به شما می‌دهد تا بدهی‌ها و سوابق مالیاتی خود را به‌صورت دقیق و جامع بررسی کنید و اقدامات لازم را برای تسویه و پرداخت بدهی‌ها انجام دهید.

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی عبارتند از:

با شناسه ملی به‌صورت آنلاین:

اگر شما یک شخص حقوقی یا شرکت هستید، می‌توانید با استفاده از شناسه ملی خود به درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی وارد شوید و سوابق مالیاتی، بدهی‌ها، پرداخت‌ها و سایر اطلاعات مرتبط را استعلام کنید.

با کد ملی به‌صورت آنلاین:

افراد حقیقی، از جمله صاحبان کسب و کار و کارمندان، می‌توانند با استفاده از کد ملی خود وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک شوند و اطلاعات مالیاتی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری بررسی کنند.

استعلام حضوری در دفاتر پیشخوان و کافی‌نت‌ها:

در صورتی که امکان استفاده از خدمات آنلاین وجود نداشته باشد، می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان مالیاتی یا کافی‌نت‌ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، امور مالیاتی خود را انجام دهید، از جمله استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت بدهی.

مراجعه به حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال:

در صورتی که نمی‌توانید از روش‌های آنلاین استفاده کنید، می‌توانید به نزدیک‌ترین حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال مراجعه کنید و اقدامات مالیاتی خود را در آنجا انجام دهید. این روش ممکن است نیاز به حضور شخصی و ارائه مدارک داشته باشد.

بهتر است در انتخاب روش استعلام بدهی مالیاتی، با توجه به شرایط و نیازهای خود، از روشی استفاده کنید که برای شما مناسبتر است.

 

جمع‌بندی

با کمک استعلام بدهی مالیاتی می‌توانید اطلاعات مرتبط با بدهی‌ها، پرداخت‌ها و سوابق مالیاتی خود را بررسی کنید. روش‌های متنوعی برای گرفتن این استعلام وجود دارد. اگر  استفاده از خدمات آنلاین برایتان مقدور است، می‌توانید با استفاده از شناسه ملی در درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی یا با استفاده از کد ملی در درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی این عملیات را انجام دهید. همچنین، می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان مالیاتی، کافی‌نت‌ها، حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال مراجعه کنید و استعلام اطلاعات مالیاتی خود را دریافت نمایید.

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴