منظور از هزینه‌های معوق در حسابداری چیست؟

منظور از هزینه‌های معوق در حسابداری چیست؟

اسناد مالی باید در دوره‌های مشخص و معینی مورد رسیدگی قرار گرفته‌ و از حالت معوق خارج شوند و یا در لیست معوقات آینده قرار بگیرند‌. رها کردن حساب‌ها و عدم رسیدگی به آنها می‌تواند باعث ضرر و زیان مالی بزرگی برای شرکتها گردد‌. یکی از این حساب ها، حساب‌های معوق است.

حساب‌های معوق جزو حساب‌هایی هستند که باید زود به زود مورد ارزیابی و پیگیری قرار گیرند‌. این حساب‌ها می‌توانند هزینه‌های معوق ، بدهی‌های معوق ، بستانکاری‌ها و یا بدهکاری‌های معوق و غیره باشند‌. خود واژه معوق یعنی چیزی که به تاخیر افتاده است حالا اگر این تاخیر در بحث بدهی باشد می‌تواند بهره‌های سنگین را به شرکت متحمل کند و اگر در بحث مطالبات از سایرین باشد می‌تواند دارایی‌های شرکت را با نقصان و کاهش مواجه گرداند برای همین حساب‌های معوق در هر حالت و نوعی که باشند باید در دوره‌های زمانی مشخصی به روز گردند.

در این مطلب قصد پرداختن به مفهوم و نکات مهم پیرامون هزینه‌های معوق را داریم، با ما همراه باشید.

هزینه‌های معوق چیست؟

هزینه‌های معوق و همینطور پیش پرداخت‌ها (که به عنوان هزینه پیش پرداخت نیز شناخته می‌شود)، هر دو هزینه‌هایی هستند که قبلا برای محصولات یا خدمات بدون مصرف که هنوز دریافت نشده اند، رخ داده اند.

چنین هزینه‌هایی برای شرکت‌ها دارایی هستند که آن‌ها را پرداخت می‌کنند. زیرا قبلا برای محصولات و خدماتی که هنوز دریافت می‌کنند یا هنوز استفاده نمی‌شوند، پول پرداخت کرده اند. این شرکت نمی‌تواند آن‌ها را در بیانیه فعلی سود و زیان یا بیانیه درآمد گزارش دهد. زیرا پرداخت‌ها در آینده به طور موثر هزینه خواهند شد.

این هزینه‌های آتی باید در ترازنامه شرکت تا لحظه ای که بتوان آن‌ها را در یک زمان یا در یک دوره تعریف شده‌ در بیانیه سود و زیان شناسایی کرد، به تعویق انداخت.

مثلا فرض کنید برای یک سال بیمه، ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان به صورت یکجا پرداخت می‌کنیم. ما در حال حاضر هزینه بیمه را پرداخت کرده‌‌ایم اما هنوز از این خدمات استفاده نکرده‌ایم. بنابراین، این هزینه در یک حساب پیش پرداخت قرار می‌گیرد و به صورت ماهانه شناسایی می‌شود. به این صورت که هزینه پیش پرداخت شده‌ بر ۱۲ ماه تقسیم شده و با گذشت هر ماه ۱۲/۱ام آن مبلغ را بعنوان هزینه شناسایی می‌کنیم. انجام این محاسبات از طریق نرم‌افزارهای حسابداری راحت‌تر صورت می‌گیرد و نرم‌افزار به صورت اتوماتیک اینکار را انجام می‌دهد.

هزینه‌های واگذار شده‌ در مقابل هزینه‌های پرداختی

شرکت‌ها این فرصت را دارند که پیش از هزینه‌های خاص مربوط به انجام کسب وکار، هزینه‌ها را پرداخت کنند. این می‌تواند یک ورودی حسابداری در ترازنامه ایجاد کند که به عنوان هزینه پیش پرداخت یا هزینه معوق شناخته می‌شود. به منظور تحقق اهداف حسابداری، هزینه پیش پرداخت و هزینه‌های معوق در ترازنامه شرکت ثبت می‌شوند و در صورت تحقق و تعدیل، تغییرات در صورت مالی درآمد شرکت نیز اعمال خواهد شد.

از آنجا که هر تجارتی، بلافاصله از مزایای خرید خود بهره‌مند نمی‌شود، هم هزینه‌های پیش پرداخت و‌ هزینه‌های معوق به عنوان دارایی در ترازنامه شرکت ثبت می‌شوند تا زمانی که هزینه تحقق یابد. یعنی کالا یا خدماتی که بابت آن هزینه‌ای پرداخت شد‌ه، مصرف یا استفاده شود. هم هزینه‌های پیش پرداخت و هم هزینه‌های معوق، پرداخت‌های پیش پرداخت هستند، اما بین این دو اصطلاح تفاوت‌های بارزی وجود دارد. یکی از تمایزهای کلیدی زمان است.

‌هزینه‌های معوق در ترازنامه

دارایی‌ها و بدهی‌ها در یک ترازنامه هر دو به طور معمول اقلام خود را بین جاری و بلند مدت تقسیم می‌کنند. (دارایی‌ها و بدهی‌هایی جاری محسوب می‌شوند که در دوره مالی احتمالا مصرف و یا پرداخت می‌شوند و دارای گردش مالی می‌باشند و معمولا میزان نقدینگی بالایی نیز دارند. مانند موجودی مواد، وجه نقد و …، اما دارایی‌ها و بدهی‌های بلند مدت گردش مالی آن‌ها کمتر است و احتمالا بیش از یک دوره مالی در دست شرکت دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت اشاره نمود)

هزینه‌های معوق در دسته دارایی‌های بلند مدت قرار می‌گیرند. هنگامی که یک کسب وکار پول نقد را برای پرداخت قبوض خود پرداخت می‌کند که در آن مصرف بلافاصله رخ نمی‌دهد یا در طول ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی نشده است، یک حساب هزینه معوق ایجاد می‌شود تا به عنوان یک دارایی غیر جاری در ترازنامه نگهداری شود. گاهی اوقات مصرف کامل یک هزینه معوق سال‌ها پس از خرید اولیه خواهد بود.

به عنوان مثال، یک کسب وکار که اوراق قرضه برای افزایش سرمایه منتشر می‌کند، هزینه‌های سنگینی را در طول فرآیند صدور متحمل می‌شود. برخی از این هزینه‌ها مانند هزینه‌های قانونی برای تهیه اسناد، هزینه‌های بانکی سرمایه گذاری برای اوراق قرضه، یا هزینه‌های مربوط به خدمات حسابداری می‌باشند که همه آن‌ها می‌توانند هزینه بسیار هنگفتی برای شرکت به بار آورند. هزینه‌های صدور بدهی را می‌توان به عنوان یک هزینه معوق طبقه بندی کرد. شرکت می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را در طی عمر ۲۰ یا ۳۰ ساله اوراق قرضه سرشکن کند.

جمع بندی

درک اصول حسابداری برای موفقیت هر کسب و کاری حیاتی است. بر اساس مبنای تعهدی حسابداری، ثبت درآمدها و هزینه‌های معوق می‌تواند به تطبیق درآمدها و هزینه‌ها با زمان کسب یا وقوع کمک کند. این به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا صورت سود و زیان را با دقت بیشتری ارزیابی کنند و سودآوری یک دوره حسابداری را درک کنند. در این مطلب به مفهوم هزینه‌های معوق پرداخته‌ شد.

 

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴

جشنواره حسابدار حرفه ای شروع شد | ۵۰٪ تخفیف |ثبت نام
+