مالیات بر درآمد اجاره چیست؟ نحوه محاسبه ی آن

مالیات، پولی است که یک شخص یا شرکت باید به مقامات مالیاتی برای کمک به تأمین هزینه‌های عمومی بپردازد. مالیات دهندگان بر اساس قوانین مالیاتی کشور پرداخت‌ها را انجام می‌دهند. دولت‌ها از مالیات برای ایجاد زیرساخت‌های جدید، بهداشت عمومی، آموزش و امنیت استفاده می‌کنند. مالیات به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم از افراد واجد پرداخت مالیات اخذ و به حساب دولت واریز می‌شود. مالیات مستقیم، مستقیما از در آمد افراد و مالیات غیر مستقیم به عنوان بخشی از قیمت کالاها و خدمات از اشخاص اخذ می‌گردد.

در ادامه این مقاله در مورد شرایط مشمولیت و معافیت از مالیات بر درآمد اجاره و همچنین نحوه محاسبه آن توضیح داده ایم.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند؟

وقتی شخصی ملکی را به رهن یا اجاره می‌گذارد، درآمد حاصل از آن مشمول دریافت مالیات می‌گردد. شخص مالک موظف است که هرسال طبق قانون مالیاتی کشور بخشی از درآمد اجاره ملک خود را به عنوان مالیات پرداخت کند. البته مالیات بر درآمد اجاره قوانینی دارد که در ادامه در مورد آن و نحوه محاسبه آن توضیح خواهیم داد.

همه ی انواع مالیات بر درآمد اجاره اعم از مسکونی، تجاری و اداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره می‌شوند و پرداخت مالیات بر عهده اجاره دهنده است. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان محاسبه مالیات در این سه مورد با هم متفاوت است.

طبق ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم : » درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارتست از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.«. بنابراین 75 درصد درآمد اجاره امالک مشمول مالیات بوده و 25 درصد آن معاف از مالیات میباشد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره

برای محاسبه مالیات بر در آمد اجاره،  مبلغ اجاره ماهانه در 12 ضرب و در صورتیکه پول پیش دریافت شده باشد، نتیجه با 18 درصد از پول پیش جمع می‌گردد. سپس طبق ماده 53 قانون مالیات که در بالاتر ذکر شد، به 75 درصد مبلغ بدست آمده مالیات تعلق می‌گیرد.

بعد از ضرب عدد بدست آمده در عدد مربوطه در جدول نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اجاره، مبلغی که باید به عنوان مالیات پرداخت شود محاسبه می‌گردد.

جدول نرخ  محاسبه مالیات بر درآمد اجاره سال 1400

 

به عنوان مثال اگر شما ملکی را به مبلغ ماهانه 3 میلیون تومان و 50 میلیون تومان پول پیش به فردی اجاره داده باشید، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره شما به شکل زیر می‌باشد.

محاسبه مبلغ اجاره در یکسال                                                                                          36.000.000= 3.000.000 × 12

محاسبه 18 درصد مبلغ پول پیش                                                                               9.000.000 =  50.000.000 × 0.18

45.000.000 = 36.000.000 + 9.000.000

محاسبه 75 درصد مجموع اجاره با 18 درصد از پول پیش (مبلغی که به آن اجاره تعلق می‌گیرد)

 33.750.000 = 45.000.000 × 0.75

مبلغ بدست آمده (33.750.000) تومان با توجه به جدول مشمول 15 درصد مالیات می‌گردد.

5.062.500 = 33.750.000 × 0.15

بنابراین مبلغی که باید به عنوان مالیات پرداخت گردد مبلغ 5.062.500 تومان می‌باشد.

در مورد املاک تجاری مالیات بر درآمد اجاره در صورتی به ملک تعلق می‌گیرد که در آن فعالیت تجاری صورت گرفته باشد و در غیر اینصورت نیازی به پرداخت مالیات نیست. همانطور که ذکر شد مالیات بر درآمد اجاره در مورد املاک تجاری نیز بر عهده شخص اجاره دهنده است و مستاجر مسئولیتی در این زمینه ندارد. همین طور در مورد املاکی که دو بار اجاره می‌روند نیز شخص اجاره دهنده دوم نیز مشمول پرداخت مالیات است؛ اما مبلغ مالیات به مابه التفاوت اجاره اول و مبلغ اجاره دوم تعلق می‌گیرد. یعنی اگر شخصی با نام A ملکی را با مبلغ 40 میلیون تومان اجاره دریافت و به شخص دیگری  با نام B به مبلغ 50 میلیون تومان اجاره دهد. شخص B نیز موظف به پرداخت مالیات است اما مالیات به مابه التفاوت مبلغ 40 و 50 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

 

شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره

  • املاک مورد سکونت اشخاص تحت تکفل مانند: پدر، مادر، همسر و فرزند
  • املاکی که مساحت آنها در تهران 150 و در سایر نقاط تا 200 متر مربع است.
  • مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن، بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده‌اند.
  • اگر شخص مالک درآمد دیگری به غیر از اجاره ملک خود ندارد.

 

طبق مطالب بیان شده فرد مشمول پرداخت مالیات موظف است هر سال در تاریخ اعلام شده توسط سازمان امور مالیات کشور، اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و ارسال کند. همچنین اگر مالک یا مستاجر به میزان مالیات تعیین شده اعتراضی داشته باشند و در صورت رفع نشدن این اختلاف با ریاست اداره امور مالیاتی تا ۳۰ روز  پس از تاریخ ابلاغ آن می‌توانند خواستار ارجاع موضوع برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی بشوند.

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴