سود ویژه و سود ناویژه شرکت‌ها چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سود ویژه و سود ناویژه شرکت‌ها چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

شما به عنوان حسابدار یا مدیر یک کسب و کار، برای موفقیت هرچه بیشتر در شرکت خود، باید درصدد تنظیم کردن هزینه‌های شرکت و افزایش سودآوری و درآمد باشید. یکی از مسائلی که باید الزاماً به آن آگاه باشید مفهوم سود ویژه و سود ناویژه شرکت‌ها است.

سود ویژه و سود ناویژه شرکتها مفهومی است که معمولاً آن را در زمینه‌های تجاری و اقتصادی می‌شنوید. این سودها توسط حسابداران خبره به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری و افزایش سود‌آوری استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی سود ویژه و سود ناویژه شرکتها ، تفاوت، روش محاسبه سود ویژه شرکت، راه‌های افزایش سود ویژه و غیره می پردازیم.

تعریف سود ویژه

سود ویژه یا سود خالص در شرکت، از کسر کردن هزینه‌های عملیاتی شرکت مثل هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه‌های فروش شرکت از سود ناویژه یا ناخالص به دست می‌آید.

تعریف سود ناویژه

سود ناویژه یا ناخالص در شرکت از کسر کردن بهای تمام شده‌ کالای فروش رفته‌ از فروش خالص یا درآمد شرکت به دست می‌آید.

شباهت و تفاوت سود ویژه‌ و ناویژه در شرکت‌ها

شباهت سود ویژه و ناویژه در این است که برای محاسبه هر دو، قیمت تمام شده از درآمد حاصل از فروش کالا کم می‌شود.

اما تفاوت آن‌ها در این است که در محاسبه‌ سود ویژه از درآمد حاصل از فروش کالا، علاوه بر قیمت تمام شده‌، هزینه‌های مختلف اداری، تبلیغات، فروش و مالیات و سایر هزینه‌ها هم کسر می‌شود. در حالیکه برای محاسبه‌ سود ناویژه‌، فقط قیمت تمام شده‌ از درآمد حاصل از فروش کالا کسر می‌شود.

سود ویژه شرکت ها چگونه محاسبه می‌شود؟

در بخش حسابداری هر شرکتی، صورت‌های مالی مهمی وجود دارد. صورت مالی سود و زیان شرکت یکی از همین موارد است که با استفاده از آن می‌توان سود یا زیان شرکت را در یک دوره مالی محاسبه کرد.

فرمول محاسبه و اجرا سود ویژه و سود ناویژه شرکتها به صورت زیر است:

قیمت تمام شده‌ کالای فروش رفته‌ – درآمد حاصل از فروش کالا = سود ناویژه

هزینه‌های شرکت – سود ناویژه = سود ویژه‌

سوالات مهم در مورد سود ویژه و ناویژه شرکتها

در این بخش از مقاله چندین سوال مهم در حوزه سود ویژه‌ و سود ناویژه شرکتها را جمع آوری نموده و پاسخ آن ها را شرح داده ایم.

چه راه‌هایی برا افزایش سود شرکت وجود دارد؟

با استفاده از استراتژی‌هایی می‌توان هزینه‌ها را در شرکت کاهش داد و سود بیشتری ایجاد کرد. به عنوان مثال:

گسترش و توسعه خط تولید با استفاده از نظرسنجی از مشتریان و افزایش تولید در راستای نیاز مشتریان که علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، باعث افزایش مشتری و به دنبال آن افزایش سود شرکت خواهد شد.

گسترش کسب و کار با تحقیقات در مناطق مختلف که باعث افزایش تعداد مشتریان می شوند. همچنین شرکت‌ها، با افزایش و بهبود خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند باعث سودآوری بیشتر می‌شوند.

چه روش‌هایی برای محاسبه سود و زیان وجود دارد؟

خوب است در اینجا به بررسی نحوه محاسبه صورت سود و زیان برای در یک دوره مالی شرکت‌ها بپردازیم، در واقع در این قسمت باید دریابیم که یک شرکت، در سال مالی خود چه میزان سود یا زیان داشته است. صورت حساب سود و زیان یک شرکت شامل هزینه‌ها و درآمدهای مالی آن شرکت است. معمولا از دو روش برای تهیه صورت سود و زیان استفاده می‌شود:

روش تک مرحله‌ای

در روش تک مرحله‌ای محاسبه صورت سود‌ و زیان، تمام درآمدهای شرکت در یک ستون نوشته می‌شود و پس از آن هزینه‌های شرکت را می‌آوریم. در نهایت با محاسبه تفاضل هزینه‌ها و درآمدهای شرکت می‌توان به سود آور بودن یا زیان آور بودن شرکت پی‌برد.

باید توجه داشت که این سود یا زیان قبل از کسر مالیات شرکت محاسبه می‌شود و با کسر کردن مالیات شرکت، به سود ویژه‌ یا زیان ویژه دست می‌یابیم.

روش دو مرحله‌ای

مرحله اول: در روش دو مرحله‌ای محاسبه صورت سود و زیان، ابتدا درآمد‌های عملیاتی و بعد از آن هزینه‌های عملیاتی شرکت ثبت می‌شود. سپس از تفاضل هزینه‌ها و درآمدهای عملیاتی شرکت، سود یا زیان عملیاتی شرکت محاسبه می‌شود.

مرحله دوم: حال اگر هزینه‌های غیر عملیاتی را از درآمدهای غیر عملیاتی شرکت کسر کنیم، سود یا زیان غیرعملیاتی شرکت به دست می‌آید.

با کسر نتیجه مرحله دوم از مرحله اول، سود یا زیان قبل از کسر مالیات به دست می‌آید که با کسر مالیات از این حاصل، سود یا زیان ویژه را محاسبه کرده‌ایم.

نتیجه‌گیری

مفهوم سود ویژه و سود ناویژه شرکت‌ها، چیزی است که معمولاً آن را در زمینه‌های تجاری و اقتصادی می‌شنوید. سود ناویژه از کسر بهای تمام شده کالا از درآمد حاصل از فروش کالا بدست می‌آید و سود ویژه نیز از کسر سایر هزینه‌های جاری از سود ناویژه حاصل می‌شود. حسابداران جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و برنامه‌ریزی دقیق در شرکت‌ها، سود ویژه و سود ناویژه شرکتها را محاسبه می‌کنند.

منابع:

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴

شروع جشنواره حسابدار حرفه ای | ۵۰٪ تخفیف | چهارشنبه ۵ اردیبهشت|ساعت ۱۱ صبحاطلاعات بیشتر
+