حسابداری مالیاتی چیست؟ آشنایی با قوانین آن

حسابداری مالیاتی چیست؟ آشنایی با قوانین آن

حسابداری مالیاتی یکی از گرایش های حسابداری است، که تخصص آن رسیدگی و بررسی امور مالیاتی شرکت می‌باشد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو شرکت‌های بزرگ، جدا از حسابدارهای دیگر، حسابدار مالیاتی نیز استخدام می‌کنند، چرا که کمترین خطا در این نوع حسابداری می‌تواند منجر به عواقبی جبران ناپذیر شود.

از وظایف حسابدار مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

حسابدار مالیاتی به عنوان مشاور مالیاتی هم شناخته می‌شوند، به همین دلیل در این جایگاه شغلی نباید از حسابداران تازه کار استفاده کرد، حسابداران مالیاتی باید با امور مهمی از جمله تکالیف مالیاتی و نحوه تشکیل پرونده آگاه باشند تا بتواند اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد را تنظیم و ارسال نمایند.

وظایفی که حسابداران مالیات به عهده دارند عبارتند از:

  • انجام اقدامات لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی
  • تهیه و تنظیم اظهار نامه‌ی مالیاتی
  • انجام امور مربوط به مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده
  • تهیه گزارش دقیق درآمد‌ها، هزینه ها، بدهی ها و طلب های شرکت به صورت سالانه و ماهانه به منظور محاسبه مالیات فصلی و سالانه
  • پیگیری تحریر دفاتر پلمپ شده قانونی
  • اعلام و پیگیری چک‌های دریافتی، برگشتی و وصول نشده
  • تنظیم لایحه دفاع مالیاتی دفاع از پرونده مالیاتی در مراحل مختلف هیأت‌های حل اختلاف شورای عالی مالیاتی و دیوارن عدالت داری
  • ارائه و پیشنهاد راهکارهایی برای کاهش بدهی مالیاتی
  • داشتن اطلاع از کلیه قوانین مالیاتی، معافیت‌ها؛ بخشودگی و غیره
  • تشخیص اصول و کلیات مالیات
  • بررسی مالیات‌های تکلیفی کسر شده از درامدهای واحد اقتصادی
  • ثبت و کنترل کردن دفترهای قانونی
  • محاسبه کردن مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی
  • پاسخگو بودن به مراجع و مسئولین مالیاتی

حسابداری مالیاتی شرکت ها و مشاغل کوچک

اغلب شرکت‌های کوچک برای مشاغل خود حسابداران مالیاتی‌ مستقل استخدام نمی‌کنند. آن‌ها از خدمات مالیاتی حسابداران مانند خدمات برنامه‌ریزی مالیاتی و تهیه اظهارنامه مالیاتی استفاده می‌کنند. یعنی تنها برای برخورداری از یکسری خدمات خاص به طور موقت به آنها مراجعه می کنند. برخی از شرکت ها با کمک کارمندان حسابدار مالیاتی خود چنین خدماتی را برای مشاغل کوچک ارائه می‌دهند.

علاوه بر خدمات برنامه‌ریزی، حسابداران مالیاتی شرکت‌های حسابداری، حسابداری مالیات بر حقوق و دستمزد کسب و کار را نیز انجام می‌دهند. در حالی کهدر یک کسب و کار کوچک ممکن است با مالیات بر حقوق و دستمزد و برنامه‌ریزی و بازده مالیات بر درآمد سر و کار داشته باشد، در یک شرکت بزرگ، این مشاغل متعلق به چندین حسابدار‌ با تخصص‌های متفاوت مختلف است.

تصمیمات استراتژیک

علاوه بر انتخاب روش حسابداری‌، حسابداری مالیاتی و برنامه ریزی مالی شامل بسیاری از انتخاب‌های استراتژیک دیگر نیز می شود:

دوره حسابداری: اکثر افراد اظهارنامه مالیاتی را بر اساس سال تقویمی ارائه می‌کنند. کسب‌وکارها می‌توانند مالیات‌ها را با استفاده از یک سال مالی گزارش کنند، که لازم نیست با سال تقویم مطابقت داشته باشد.

زمان‌بندی درآمد و کسورات: گاهی اوقات دریافت زودتر درآمد یا به تعویق انداختن آن به دوره گزارش مالیات بعدی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مالیات‌ داشته باشد، همانطور که زمان‌بندی کسورات نیز می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در مقابل هزینه کردن: کسب‌وکارها گاهی اوقات این انتخاب را دارند که برای خرید سرمایه‌گذاری کنند (آن را به دارایی تبدیل کنند) یا هزینه خرید را بپردازند (کسر بر اساس استهلاک).

تکنیک‌های حسابداری موجودی: کسب‌وکار ممکن است محصولی را برای فروش انتخاب کند که در آن قدیمی‌ترین محصولات موجود در موجودی کالا به عنوان اولین محصولات فروخته شده ثبت می‌شوند (FIFO). یا آخرین محصول (LIFO) که در آن بیشترین محصولاتی که اخیراً تولید شده به عنوان اولین محصولات فروخته شده ثبت می شوند.

قوانین ‌حسابداری‌ مالیاتی

حسابدار مالیاتی‌ باید به خوبی با قوانین حسابداری مالیاتی آشنا باشد، تا در محاسبات مالیاتی خود طبق آن‌ها اقدام کند. به عبارتی دیگر، تسلط بر قوانین حسابداری مالیاتی‌ و نحوه اعمال آن‌ها در فرآیندها و رویدادهای مالی و حسابداری‌ از واجبات حسابداری مالیاتی‌ محسوب می‌شود.

کلام آخر

یک حسابدار مالیاتی لزوم ارائه گزارش را به خوبی درک کرده و اظهارنامه مالیاتی را هم برای افراد و هم برای مشاغل آماده می‌کند. اما این به تنهایی نمی‌تواند طیف گسترده‌ای از خدماتی را که یک حسابدار با این تخصص ارائه می‌دهد نشان دهد. این حوزه، خدماتی را در بر می‌گیرد که شامل تهیه ساده اظهارنامه‌های فردی تا خدمات بسیار پیچیده برنامه‌ریزی مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ می‌شود.

 

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴