آشنایی با صفر تا صد حسابداری شرکت‌های بازرگانی تازه تاسیس

آشنایی با صفر تا صد حسابداری شرکت‌های بازرگانی تازه تاسیس

با دانستن اصول اولیه حسابداری می‌آموزید که، درک مبانی آن، چگونه به سرعت رشد و پیشرفت شرکت بازرگانی شما کمک خواهد کرد. تفاوتی ندارد که کار با اعداد را دوست دارید یا خیر. یک کارآفرین موفق، باید از سلامت مالی کسب‌وکار خود آگاه باشد و اصول حسابداری را به خوبی درک کند.

حسابداری تجاری چیست؟

حسابداری فرایند ثبت، تجزیه‌وتحلیل و تغییر سیستماتیک اطلاعات مالی شرکت بازرگانی شما است. صاحبان مشاغل از آن برای پیگیری عملیات مالی خود، انجام تعهدات قانونی و اتخاذ تصمیمات تجاری قوی‌تر استفاده می‌کنند. حسابداری بخش ضروری اداره یک شرکت یا تجارت است. حسابداران تجاری وظیفه دارند به تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روند مالی، تجزیه‌وتحلیل سناریو و ارائه گزارش بپردازند.

حسابداران تجاری باید دانش گسترده‌ای از شرایط فعلی بازار و همچنین عملکرد رقبای شرکت داشته باشند. آنها نقش کلیدی و فعالی در فرایندهای تصمیم‌گیری استراتژیک و تجاری دارند که بر یک سازمان تأثیر می‌گذارد.

چرا حسابداری مهم است؟

حسابداری نقش حیاتی در اداره یک کسب‌وکار ایفا می‌کند؛ زیرا به شما کمک می‌کند درآمدها و هزینه‌ها را ردیابی کنید، از مطابقت با قوانین اطمینان حاصل کنید و اطلاعات مالی کمی را در اختیار سرمایه‌گذاران، مدیریت و دولت قرار دهید که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های تجاری مورداستفاده قرار گیرد.

چرخه حسابداری چیست؟

در چرخه حسابداری، تمام معادلات شرکت‌های بازرگانی و دیگر کسب‌وکارها تماماً ثبت خواهد شد. این چرخه به سازماندهی و کارآمد بودن هرچه بیشتر این سازمان‌ها کمک خواهد کرد و تمام حساب‌های شرکت، از جمله حساب‌های T(سود و زیان هر دوره مالی)، اعتبارات، بدهی‌ها، ورودی‌های دفترکل، صورت‌های مالی و تکمیل دوره مالی شرکت را در بر می‌گیرد. توسط چرخه مالی می‌توانید امور مالی شرکت بازرگانی خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید، تمام مراحل دقیق و بی‌نقص انجام شده باشد. در واقع مانند یک چک‌لیست عمل می‌کند که پس از پایان دوره مالی تکمیل می‌شود.

دوره مالی به‌دلخواه هر شرکت بازرگانی می‌تواند به‌صورت ماهانه، سه‌ماهه یا سالانه باشد. تعداد دوره‌ها در سال، به این بستگی دارد که شرکت شما به چه تعداد گزارش مالی نیاز داشته باشد.

مبانی چرخه حسابداری

برای درک کامل این مورد، داشتن درک کامل از اصول اساسی حسابداری مهم است. شما باید در مورد شناسایی درآمد (زمانی که یک شرکت می‌تواند درآمد فروش را ثبت کند)، اصل تطبیق (تطبیق هزینه‌ها با درآمد) را بدانید.

مراحل چرخه حسابداری

1- معاملات (تراکنش‌ها)

تراکنش‌های مالی آغازکننده چرخه حسابداری در شرکت‌های بازرگانی هستند. این تراکنش‌ها می‌تواند شامل بازپرداخت بدهی، هرگونه خرید یا کسب دارایی، درآمد فروش یا هرگونه هزینه انجام شده باشد. در این مرحله حسابدار باید جزئیات مربوط به تراکنش‌ها و اهمیت هرکدام را مشخص کند. بدهی و بستانکاری‌ها، تملک دارایی، قرض‌ها، پرداخت بدهی‌ها و … از دیگر معاملاتی است که باید در این مرحله ثبت شوند.

2- ثبت معاملات در دفاتر مالی

با تنظیم تراکنش‌ها، گام بعدی ثبت این ورودی‌ها به ترتیب زمانی در دفاتر مالی یا برنامه‌های حسابداری شرکت است. گاهی برخی از شرکت‌های بازرگانی مرحله یک و دو را با هم ادغام می‌کنند. درهرصورت ثبت و شناسایی هزینه‌ها از الزامات حسابداری است.

3- ارسال به دفترکل

ورودی‌های دفتر روزنامه سپس به دفترکل ارسال می‌شوند که در آن خلاصه‌ای از تمام تراکنش‌ها با حساب‌های فردی قابل‌مشاهده است.

4- تراز آزمایشی

در پایان دوره مالی (که بسته به شرکت ممکن است سه‌ماهه، ماهانه یا سالانه باشد)، کل موجودی حساب‌ها محاسبه می‌شود.

5-  کاربرگ

زمانی که بدهی‌ها و اعتبارات موجودی آزمایشی با هم مطابقت ندارند، حسابدار باید به دنبال خطاها باشد. در این مرحله برابری کل موجودی و مانده بدهی از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

6- صورت‌های مالی

ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد را می‌توان با استفاده از مانده‌های صحیح که رفع اشتباه شده، تهیه کرد.

7- بستن دفتر حسابداری دوره

حساب‌های درآمد و هزینه‌ها برای چرخه حسابداری بعدی صفر می‌شود. زیرا حساب‌های درآمد و هزینه، حساب‌های صورت درآمد هستند که عملکرد را برای یک دوره خاص نشان می‌دهند. حساب‌های ترازنامه بسته نمی‌شوند؛ زیرا وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی مشخص نشان می‌دهند.

دفتر حساب کل

دفتر حساب کل به‌عنوان چشم و گوش حسابداران عمل می‌کند و تمام تراکنش‌های مالی در یک تجارت را نشان می‌دهد. در اصل، مجموعه عظیمی از تمام معاملات ثبت شده در یک سند خاص یا در نرم‌افزار حسابداری است.

به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید تغییرات سطوح وجوه نقد را در طول کسب‌وکار و تمام معاملات مربوط به آن مشاهده کنید، به دفترکل نگاه کنید که تمام بدهی‌ها و اعتبارات وجوه نقد را نشان می‌دهد.

سخن آخر

حسابداری به ثبت سیستماتیک و دقیق تراکنش‌های مالی یک تجارت اشاره دارد. بودجه‌بندی و پیش‌بینی‌های آتی می‌تواند یک کسب‌وکار را روبه‌جلو ببرد و یا شکست دهد. سوابق مالی شما نقش مهمی در این امر بازی خواهد کرد. مفاهیم اساسی فوق خلاصه‌ای از روند حسابداری یک شرکت بازرگانی در یک دوره مالی است.

 

منابع:

 

دیدگاهتان را بنویسید

عضویت | ورود
سلام ! شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴