درآمد چیست؟ نحوه محاسبه و انواع آن در حسابداری

درآمد چیست؟ نحوه محاسبه و انواع آن در حسابداری

درآمد در زندگی ما  هم از نظر شخصی و هم حرفه ای نقش مهمی را ایفا می‌کند. همه ما برای تامین زندگی خود و خانواده خود به آن متکی هستیم. در مورد محاسبه درآمد به طور کلی می توان گفت درآمد دستمزد یا حقوقی است که بابت انجام کاری دریافت می‌کنیم. زمانی که درمورد درآمد صحبت می‌کنیم، می‌توانیم بسته به موضوع مورد بحث، تعاریف مختلفی را از آن ارائه دهیم.

اقتصاددانان تعاریف و روش‌های متفاوتی برای محاسبه درآمد معرفی می‌کنند. تعریف آنها از درآمد صرف نظر از اینکه شامل درآمد اولیه، پس انداز، مصرف، تولید، مالیات، سرمایه گذاری یا سایر موضوعات مرتبط باشد، مطابق با هدف آنها خواهد بود.

تعریف درآمد خالص

درآمد خالص به کل مقدار پولی که یک فرد یا کسب و کار در یک دوره زمانی معین به دست آورده است، منهای مالیات، هزینه‌ها و بهره، گفته می‌شود. سود خالص یک شرکت در واقع سودآوری آن شرکت را اندازه‌گیری می‌کند. درآمد خالص برعکس زیان خالص است، یعنی زمانی که یک تجارت پول از دست می‌دهد.  در کنار درآمد، درآمد خالص مهمترین عدد در حسابداری است.

چرا محاسبه درآمد خالص مهم است؟

اگرچه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تا زمانی که توسط وام‌دهنده یا سرمایه‌گذار مجبور به محاسبه سود نشوند، شروع به محاسبه سود خود نمی‌کنند، پیگیری درآمد خالص یکی از بهترین راه‌ها برای نظارت بر سلامت مالی کسب‌وکار شما است.

درآمد خالص همچنین یک معیار مهم برای وام دهندگان و سرمایه گذاران شما است. وام دهندگان می‌خواهند مطمئن شوند که شما پول کافی برای بازپرداخت تمام بدهی‌های خود دارید. سرمایه‌گذاران نیز می‌خواهند بدانند که کسب‌وکار چه مقدار پول برای پرداخت سود سهام و یا سرمایه‌گذاری مجدد دارد.

انواع درآمد

درآمد در واقع همان دستمزد یا پول نقدی است که پس از مدت مشخصی کار کردن، ارائه خدمات یا سرمایه گذاری دریافت می‌کنید. بنابراین درآمد عادی درآمد شغلی یا همان تعریف عامیانه از درآمد یا revenue می‌باشد.

در حسابداری در صورت سودو زیان دو نوع درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی گزارش می‌شود که هر کدام تعریف خود را دارند. به طور خلاصه درامدهای عملیاتی از فعالیت‌های اصلی شرکت و غیر عملیاتی از درامدهای غیر اصلی شرکت بوجود می‌آیند.

برای مثال در یک شرکت تولیدی، کسب درامد از طریق فروش زمین و یا دریافت خسارت از درآمدهای غیر عملیاتی محسو می‌شوند.

محاسبه درآمد مشمول مالیات

درآمد مشمول مالیات عبارت است از مجموع درآمدهای حاصل از همه منابع و به هر شکل، منهای هر گونه مبالغ معاف از مالیات یا کسورات مجاز. این مبلغ مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. به عدم پرداخت مالیات بر درآمد، فرار مالیاتی شمرده شده و از جرائم مالیاتی محسوب می‌شود.

آیا تعریف استانداردی از درآمد وجود دارد؟

بسته به اینکه درآمد در کدام زمینه به کار رفته باشد تعریف متفاوتی دارد. به عنوان مثال، قانون مالیات از مفاهیم درآمد ناخالص استفاده می‌کند که شامل تمام درآمدها در تمام اشکال آن می‌شود و درآمد مشمول مالیات که درآمد ناخالص بدون هزینه‌ها و سایر تعدیلات است. از سوی دیگر، استاندارد حسابداری مالی از اصطلاح “درآمد” برای توصیف مقدار جامع همه هزینه‌ها استفاده می‌کند. این شامل محصولات، خدمات استفاده و این مقدار را با کسر هزینه‌ها برای تعیین درآمد خالص محاسبه می‌کند. علاوه بر این، محاسبه درآمد بسته به محدوده زمینه فعالیت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک فرد، یک خانواده، یک صنعت، یک ملت و غیره.

نحوه محاسبه درآمد خالص

اگر مجموع درآمد و کل هزینه‌های خود را بدانید، می‌توانید درآمد خالص خود را محاسبه کنید:

درآمد خالص = درآمد کل – کل هزینه ها

در محاسبه درآمد خالص، اکثر صاحبان کسب و کار نیاز به ایجاد صورت سود و زیان دارند که یکی از سه صورت‌های مالی اصلی است. صورت سود و زیان این کار را با در نظر گرفتن کل درآمد شما برای یک دوره مالی انجام می‌دهد. سپس هر یک از هزینه‌ها و زیان‌های شما را از درامد کل کم می‌کند و در انتهای همه‌ی این محاسبات درآمد خالص بدست می آید. به همین دلیل است که گاهی اوقات می‌شنوید که مردم از درآمد خالص به عنوان “خط نهایی” یاد می‌کنند.

نتیجه گیری

درآمد یکی از اساسی ترین معیارهای فعالیت اقتصادی است. برای خیلی از مشاغل و  شرکت‌ها این سود خالص است که درآمدشان را تعیین می‌کند. اگر درآمد خالص شما در حال افزایش باشد، پس می‌توان نتیجه گرفت که با درصد زیادی تجارت شما در مسیر درستی قرار دارد. اگر اینگونه نباشد، ممکن است زمان کاهش هزینه‌ها فرا رسیده باشد.

منابع:

 

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴

جشنواره حسابدار حرفه ای شروع شد | ۵۰٪ تخفیف |ثبت نام
+