برگه تشخیص مالیات چیست؟

برگه تشخیص مالیات چیست؟

برگه تشخیص مالیات، برگه‌ای است که به‌موجب آن اداره مالیات، نتیجه محاسبات مالیاتی مودیان را طی آن اعلام می‌نماید. قانون گذار مقرر کرده که مودیان مالیاتی موظف هستند ظرف مدت چهار ماه بعد از پایان سال مالیاتی، اظهارنامه خود را تسلیم ادامه امور مالیاتی کنند. اداره مالیات نیز در مقابل مکلف است در طی یک سال پس از ارسال اظهارنامه، آن را بررسی کرده و تا بازه زمانی سه ماه پس از پایان مهلت ذکر شده، برگه تشخیص مالیات را صادر کند.

در واقع برگه تشخیص یا برگه ارزیابی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی یا برگ ارزیابی عمومی مالیاتی، نتیجه بررسی اداره مالیات من باب مالیات مودی می‌باشد که برای هر نوع مالیات، بطور جداگانه صادر می‌گردد.

انواع برگه تشخیص مالیاتی کدامند؟

انواع برگه تشخیص مالیات عبارتند از:

  •  برگه تشخیص مالیات حقوق
  •  برگه تشخیص مالیات تکلیفی
  •  برگه تشخیص مالیات عملکرد

برگه تشخیص مالیات حقوق

برگه‌ای است که اگر مودی مالیات حقوق، در مهلت داده شده آن را پرداخت نکند یا کمتر پرداخت کند، اداره مالیات موظف است برای پرداخت کننده آن را صادر کند و همینطور مبلغ مالیات و جریمه آن را دریافت کند.

برگه تشخیص مالیات تکلیفی

برگه‌ای می‌باشد که اگر پرداخت مودی نسبت به مبلغ مالیات اعتراض داشته باشد وظیفه دارد ظرف یک ماه به صورت مکتوب اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی مربوطه اعلام کند، اگر مهلت وی تمام شود و به برگ تشخیص اعتراضی صورت نگیرد، برگ تشخیص وی قطعی می‌شود.

برگه تشخیص مالیات عملکرد

برگه‌ای است که به موجب آن، میزان درآمد ابرازی مودی در اضهارنامه و صورت معاملات فصلی او بررسی و در صورت مغایرت صادر می‌شود. یکی از موارد مهمی که می‌بایست مدنظر قرار گیرد این است که برای مودی جهت پرداخت مالیات، برگ تشخیص وی صادر میشود اما اگر او به مبلغ مالیات ذکر شده در برگ تشخیص اعتراضی داشته باشد، می‌بایست ظرف سی روز پس از ابلاغ به آن اعتراض نماید. اگر مودی ظرف مهلت مذکور به برگ تشخیص اعتراضی ننماید، برگ مالیات او قطعی می‌شود.

اگر او در زمان مشخص گردیده مالیات خود را پرداخت نماید، مشمول ۴۰٪ بخشودگی جرائم مالیاتی می‌شود اما اگر در زمان تعیین گردیده مالیات را پرداخت نکند، واحد وصول اجرا به طرق قانونی مختلفی، مالیات را وصول می‌نماید.

در کنار این، شاید بهتر باشد نگاهی به چیستی برگه مطالبه نیز بیندازیم، برگه مطالبه در واقع همان برگه تشخیص است، به این صورت که اداره مالیات این حق را دارد که بتواند طی بازه زمانی مقرر ۵ سال در صورتی که مدارک و شواهد جدیدی بدست آمد، بررسی‌های لازم را در مورد بدست آوردن منابع مالی مودی انجام دهد و در صورتی که مشخص شود مودی طی این دوره درآمد واقعی خودش را پنهان کرده، اداره مالیات نسبت ب صدور برگه متمم مالیاتی اقدام کرده و جریمه را نیز با توجه به مدارک به دست آمده صادر می‌کند.

ترتیب مراحل صدور برگه تشخیص مالیاتی چگونه است؟

۱. ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت زمان داده شده توسط مودی

۲. بررسی اظهارنامه مالیاتی مودی توسط ممیزان اداره مالیات و صدور برگه تشخیص حداکثر ظرف یکسال پس از ارسال اظهارنامه

۳. ابلاغ برگه تشخیص توسط ممیز اداره مالیات به مودی ظرف یک ماه پس از بررسی

۴. قطعی شدن برگه تشخیص مالیات ظرف سی روز پس از ابلاغ به مودی در صورت عدم اعتراض وی

لازم به ذکر است مودیان مالیاتی می‌توانند به منظور مشاهده برگه تشخیص مالیات به سامانه رسیدگی به اعتراضات مودیان مراجعه نمایند.

اقدامات لازم جهت اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی:

۱. مراجعه مودی به رییس امور مالیاتی و ثبت اعتراض

۲. بررسی اعتراض مودی توسط رییس امور مالیاتی (در صورتی که با بررسی رییس امور مالیاتی توافقی میان مودی و رییس امور مالیاتی صورت پذیرد، توافق حاصله در پشت برگه تشخیص قید و با تسویه مودی برگ قطعی مالیات صادر می‌گردد.)

۳. در صورت عدم توافق میان مودی و رییس امور مالیاتی، مودی موظف است اعتراض خود را به صورت مکتوب در مهلتی یک ماهه بعد از ابلاغ برگه تشخیص، به هیات حل اختلاف مالیاتی که از سه نفر تشکیل شده است، و شامل ممیز مالیاتی، قاضی دادگستری و نماینده صنف یا سازمان حسابرسی یا اتاق بازرگانی می‌باشد، تسلیم کند.

۴. ارائه مدارک توسط مودی به کمیسیون ذکر شده

۵. صدور رای توسط کمیسیون

۶. ابلاغ رای هیات بدوی به مودی

۷. اعتراض مودی به رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ رای

۸. ارجاع پرونده به هیات تجدیدنظر مالیاتی و اعلام نظر این هیات و صدور برگ مالیات قطعی

آرایی که توسط کمیسیون ذکر شده‌ صادر می‌شود، در یکی از حالت‌های زیر صورت می‌گیرد:

الف) رای به تعدیل: هیات مربوطه با توجه به مدارک ابرازی مودی، مالیات تعیین گردیده را تعدیل می‌نماید.

ب) دعوت مجدد: این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که ممیز کمیسیون یا نماینده صنف، در جلسه حاضر نباشند، بنابراین مجدد از مودی دعوت می‌شود.

ج) رای به رفع تعرض: هیات بدوی، مالیات مودی را مطابق با اسناد ارائه شده‌ توسط او، قبول کرده‌ و برگ تشخیص‌ حوزه را رد می‌نماید.

د) اجرای قرار بدلیل رسیدگی: این رای به دو روش صادر می‌گردد. در روش اول تیم کارشناسی هیات اختلاف، بررسی را انجام داد‌ه و گزارش به هیات ارسال می‌شود. در روش دوم مجدداً پرونده به جهت رسیدگی به حوزه مالیاتی ارائه شد‌ه و تشخیص‌ به هیات ارائه می‌شود.

ه) رد نمودن شکایت: اگر شکایت مودی پذیرفته‌ نشود، کمیسیون شکایت وی را رد نموده‌ و برگ تشخیص‌ را تایید می‌نماید.

نتیجه گیری:

برای مودیان مالیاتی، آشنایی با وجود، ماهیت و شرایط استفاده از برگه مالیاتی، امری ضروری است، چرا که در مالیات پرداختی و در نتیجه میزان درآمد و سود نهایی مودیان تاثیر بسزایی می‌تواند داشته‌ باشد، امیدواریم مطلب امروز برایتان مفید واقع شده‌ باشد.

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴

شروع جشنواره حسابدار حرفه ای | ۵۰٪ تخفیف | چهارشنبه ۵ اردیبهشت|ساعت ۱۱ صبحاطلاعات بیشتر
+