معرفی کارمند جدید به بیمه و مراحل بیمه کارمندان

معرفی کارمند جدید به بیمه و مراحل بیمه کارمندان

معرفی کارمند جدید به بیمه از جمله مراحل حیاتی است که باید همه شرکت‌ها آن را طی کنند. بیمه‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت مالی و رفاه اجتماعی کارمندان ایفا می‌کنند و از سازمان‌ها نیز در برابر خطرات اقتصادی زیادی محافظت می‌کند.

هنگامی که اداره یا شرکتی تصمیم می‌گیرد کارمند جدیدی را به تیم خود اضافه کند، لازم است درمورد مراحل معرفی و بیمه کردن او اطلاعات کافی داشته باشد. علاوه بر این، رعایت مراحل و مقررات قانونی مربوط به بیمه کردن کارمندان از جانب کارفرما، باعث کاهش مشکلات و خسارات محتمل در آینده می‌شود.

قوانین کار درمورد معرفی کارمند جدید به بیمه

معرفی کارمند جدید به بیمه یکی از اقدامات اصلی کارفرما در آغاز فعالیت تجاری شرکت و کارگر است. بر اساس قانون کار، هر کارمندی که به یک شرکت یا کارگاه جدید می‌پیوندد، باید از روز اول بیمه شود و حق بیمه او به عنوان یک قسمت از حقوقش محسوب می‌شود.

کارفرما باید بعد از شروع فعالیت و ثبت کسب و کار خود، در مدت حداکثر 15 روز پس از ثبت، کارمندان جدید خود را به سازمان بیمه تأمین اجتماعی معرفی کند. برای انجام مراحل بیمه کردن کارمندان جدید، کارفرما باید دقیق و کامل عمل کند تا بتواند حق بیمه کارمندان خود را پرداخت کند و آن‌ها را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد.

بیمه تامین اجتماعی برای کارمندان

با توجه به قوانین کار، هر کارگر، کارمند و فرد استخدام شده در محیط‌های کاری قانونی باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بیمه تامین اجتماعی سازمانی است که بیمه شده می‌تواند از مزایای آن مانند حقوق، مستمری بازنشستگی، امکان دریافت خدمات درمانی، سنوات کاری و بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. این سازمان پس از پایان کار، حقوق بازنشستگی را به بیمه شده پرداخت می‌کند. همچنین در صورت فوت بیمه شده، خانواده و افراد تحت تکفل وی می‌توانند مزایای مقررشده را دریافت کنند. معرفی کارمند جدید به بیمه جزو قوانین کار است و اداره کار تاکید زیادی بر آن دارد. به همین خاطر کارفرمایان باید دقت کنند در انجام آن کوتاهی نکنند.

مراحل معرفی کارمندان به بیمه

  1. دریافت کد کارگاهی بیمه: هر کسب و کار باید دارای یک کد کارگاهی بیمه باشد که به شرکت‌هایی اختصاص می‌یابد که یک کارفرما و حداقل یک کارمند تحت قرارداد کارفرما داشته باشند. کارفرما برای دریافت این کد باید به سازمان تامین اجتماعی درخواست دهد.
  2. بررسی کارگاه توسط بازرس بیمه: پس از دریافت کد کارگاهی بیمه، بازرس بیمه برای بررسی درستی اظهارات کارفرما از کارگاه بازدید می‌کند. اگر فعالیت کارگاه قانونی باشد و هیچ ایرادی در بازرسی بررسی نشود، کد کارگاهی بیمه صادر می‌شود.
  3. نام‌نویسی کارمندان: پس از دریافت کد کارگاهی بیمه، کارفرما موظف است که کارمندان جدید خود را معرفی کند و مراحل ثبت اداری را انجام دهد. در این مرحله لازم است خود کارمندان نیز حضور داشته باشند. در صورتی که کارمندان سابقه بیمه داشته باشند، کارفرما می‌تواند اطلاعات آن‌ها را به صورت اینترنتی ثبت کند.
  4. تنظیم و ارسال لیست بیمه کارمندان: کارفرما باید لیست بیمه کارمندان خود را به صورت ماهانه به سازمان بیمه تأمین اجتماعی ارائه کند. این لیست شامل کد بیمه هر کارمند است و می‌تواند به صورت اینترنتی یا از طریق نرم‌افزار انجام شود.
  5. پرداخت حق بیمه: پس از انجام مراحل قبلی، کارفرما باید حق بیمه کارمندان را پرداخت کند. در این مرحله، یک شناسه پرداخت برای کارفرما صادر می‌شود و او می‌تواند این حق بیمه را به صورت اینترنتی پرداخت کند.

با رعایت این مراحل، کارفرما می‌تواند کارمندان جدید خود را در تحت پوشش بیمه قرار داده و تمام الزامات قانونی مربوط به بیمه کارمندان را رعایت کند.

اقدامات لازم برای افزودن کارمند جدید به لیست بیمه

برای اضافه کردن یک کارمند جدید به لیست بیمه کارگاه، کارفرما می‌تواند از روش سنتی یا اینترنتی استفاده کند. در معرفی کارمند جدید به بیمه با روش سنتی، مدارک شناسایی و معرفی نامه او را به شعبه سازمان تامین اجتماعی خواهید برد. بعد از آن باید به واحد بازرسی رفته و برای بازرسی از کارگاه درخواست دهید. همچنین کارفرما با استفاده از سایت تامین اجتماعی می‌تواند کارمند جدید را به صورت آنلاین لیست بیمه قبلی اضافه کند.

معرفی کارمندان به سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری

برای این که بتوانید کارمندان جدید خود را به صورت آنلاین به لیست بیمه شرکت اضافه کنید، باید وارد سایت سازمان تامین اجتماعی شوید.

  • برای معرفی کارمند جدید به بیمه بعد از اینکه وارد پنل خود شدید، روی گزینه خدمات نام نویسی کارفرمایان را از طریق منوی کارفرمایان کلیک کنید.
  • در این قسمت لازم است نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید. یک پنجره اختصاصی به اسم انتخاب کارگاه برایتان نشان داده می‌شود.
  • بعد از اینکه کارگاه مورد نظرتان را انتخاب کردید، گزینه افزودن پرسنل جدید را انتخاب کنید. سپس لازم است اطلاعات شخصی او را وارد کنید و مرحله بعد را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید مستندات کارمندان را بارگذاری کنید.
  • در آخر باید اطلاعاتی که وارد کردید را مجددا بازنگری کنید و در صورتی که نیاز بود اطلاعات را اصلاح کنید. در نهایت گزینه اتمام و بازگشت به لیست پرسنل را انتخاب کنید.
  • پس از انجام این مراحل، شعبه تامین اجتماعی اطلاعات را بررسی می‌کند و نتیجه این بررسی به شما پیامک خواهد شد و یا از طریق سامانه به کارفرما اعلام می‌گردد.

نتیجه گیری

معرفی کارمند جدید به بیمه یکی از اقدامات لازمی است کارفرمایان باید از مراحل آن آگاه باشند. طبق قانون کار تا 15 روز از زمان ثبت شرکت، زمان دارید لیست کارمندان خود را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنید. این کار می‌تواند به دو صورت اینترنتی و حضوری انجام شود. اگر شرکت شما از قبل لیست بیمه دارد و قصد دارید کارمند جدیدی را به این لیست اضافه کنید، می‌توانید از طریق سایت سازمان اجتماعی اقدام کنید.

 

منابع:

fardadgroup.com

bimeh.com

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴

سلام 👋،اگرمصمم هستی حسابداری رو یادبگیری با این کارگاه( رایـــــگان) شروع کن 🏃‍♂️دریافت کارگاه رایگان
+