مالیات قطعی چیست؟ اعتراض به برگ قطعی مالیات

مالیات قطعی در واقع مبلغ مالیاتی است که توسط اداره مالیات تعیین می‌شود و باید بپردازید. در ایران، تقریباً همه افراد باید به نحوی مالیات پرداخت کنند؛ از کارمندان دولتی گرفته تا صاحبان کوچکترین کسب و کارها و مدیران و سهامداران شرکت‌ها و کارخانه‌ها. پرداخت مالیات در واقع به معنی پرداخت هزینه بابت امکانات و ابزارهایی است که دولت به شما برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری فراهم می‌کند و در نهایت باید برای توسعه و پیشرفت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مالیات قطعی به کدام دسته بندی پرداخت مالیات تعلق دارد؟

براساس قانون ایران، مالیات‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم دریافت می‌شوند. مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و درآمد است، در حالی که مالیات غیرمستقیم شامل مالیات بر مصرف، فروش و واردات است. اما در اینجا در مورد برگ قطعی مالیات صحبت می‌کنیم که بخشی از مالیات مستقیم می‌باشد.

در روش مستقیم، علاوه بر مبلغی که از حقوق کارمندان کسر می‌شود، صاحبان کسب‌وکارهای آزاد نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. اما برگ قطعی مالیات چگونه محاسبه و صادر می‌شود؟ این‌گونه پاسخ می‌دهیم که برگ قطعی مالیات در واقع مبلغی است که مودی ملزم به پرداخت آن است و به حد زیادی نهایی است.

برگ قطعی مالیات چیست؟

برای فهمیدن مفهوم مالیات قطعی، باید در نظر داشت که در ابتدا و در مرحله اول، مالیات برای یک مجموعه قطعی نیست و بدون دقت تعیین می‌شود. پس از ابلاغ آن، مالیات‌دهنده حق دارد تا مطابق قانون، از جزئیات آگاه شود. برای مثال، نحوه محاسبه مالیات بر اساس تراکنش‌ها، اطلاعات فردی و سمت شغلی محاسبه کننده مالیات وجود دارد.

  • اظهارنامه اولیه که مالیات‌دهنده در مرحله اول تحویل می‌دهد، قابل‌اصلاح و بازبینی است. محاسبه مالیات بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شد‌ه انجام می‌شود.
  • توسط یک برگ تشخیص مالیات از مبلغی که باید بپردازید مطلع خواهید شد. این برگ به شما ابلاغ می‌شود. از تاریخ ابلاغ، مودی ۳۰ روز زمان دارد تا برای بازبینی محاسبات، درخواست اطلاعات و اعتراض ارائه کند.
  • مقدار ابلاغ شد‌ه هنوز قطعی نیست و در صورت اعتراض، در هیئت اختلاف مالیاتی بررسی می‌شود. در این هیئت یا گروه‌های دیگر، رأی قطعی صادر نمی‌شود تا اختلاف حل شود.
  • پس از اعتراض مودی در هیئت اختلاف مالیاتی و اعلام رأی نهایی، مقداری که در رأی نهایی اعلام می‌شود، به‌عنوان مالیات قطعی در نظر گر‌فته می‌شود.
  • درصورتی‌که مالیات‌دهنده پس از ابلاغ برگ مالیات، اعتراضی نداشته‌ باشد، مقدار اعلام شد‌ه به‌عنوان مالیات قطعی در نظر گر‌فته می‌شود.

مالیات‌دهندگان باید در نظر داشته‌ باشند که باید در اولین فرصت پرداخت مالیات قطعی را انجام دهند؛ در غیر این صورت، به‌عنوان متخلف مالیاتی شناخته خواهند شد و سازمان امور مالیاتی می‌تواند برخورد قانونی انجام داده و جرایم سنگینی را تحمیل کند. یکی از راهکارهای تنبیهی متداول بلوکه کردن حساب‌های مودی است.

نحوه اعتراض به مالیات قطعی شده

پس از دریافت برگ تشخیص، اگر به مبلغ محاسبه شده اعتراض داشتید، می‌توانید مطالبه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. در این حالت، مودی هنوز ملزم به پرداخت مالیات نیست.

در صورت اعتراض، یک هیئت به نام هیئت حل اختلاف مالیات بدوی تشکیل می‌شود تا ادعای مودی را مورد بررسی قرار داده و حکم را تغییر دهد.

درنهایت حکم صادر شده، قابل‌اعتراض نیست و به‌عنوان برگ قطعی مالیات در نظر گرفته می‌شود. مودی موظف است مبلغ تعیین شده به‌عنوان مالیات را دراسرع‌وقت پرداخت کند تا جریمه نخورد.

مراحل اعتراض به برگ مالیات قطعی شد‌ه:

همان‌طور که ذکر شد، طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، هم مودی و هم اداره امور مالیاتی می‌توانند در یک بازه زمانی ۳۰ روزه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی، به شورای‌عالی مالیاتی شکایت کرده‌ و درخواست نقض رأی و تجدید رسیدگی داشته‌ باشند. این امر نیازمند ارائه دلایل و مدارک کافی است. در ضمن، وقتی مودیان از رأی صادر شد‌ه شکایت می‌کنند، موظف‌اند مبلغ مالیات را به صورت‌های مختلفی مانند وجه نقدی، ضمانت بانکی، وثیقه ملکی و… به‌منظور توقف اجرای رأی تا اتمام رسیدگی شورای‌عالی، سپرد‌ه ضمانتی داشته باشند.

پیدا کردن مدارک مستند پس از مهلت تعیین شده‌

در برخی موارد، ممکن است مهلت یک‌ماهه مودی برای اعتراض گذشته باشد و پس از این زمان، مدارک تازه‌ و قابل استنادی به‌دست‌آمد‌ه باشد که بتواند نتیجه را تغییر دهد. در این صورت برای مودی یک راه دیگر نیز برای اعتراض وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، ماده ۲۵۱ در خصوص مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیمِ قطعی شده، امکان اعتراض را فراهم می‌کند. برای استفاده از این راه، مودی می‌تواند مراحل زیر را طی کند:

  1. ارسال یک نامه شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی به وزیر اقتصاد و دارایی. وزیر اقتصاد می‌تواند پرونده مودی را به یک گروه سه‌نفره برای بررسی ارجاع دهد.
  2. تکمیل فرم اعتراض به حکم قطعی مالیاتی و ارائه آن به دبیرخانه.
  3. دبیرخانه پس از بررسی فرم اعتراض و نامه مودی، در صورت نقصان مستندات، ظرف دو هفته به مودی اطلاع می‌دهد. در صورتی که فرم پیوست به درستی تکمیل نشود یا مستندات کافی ارائه نشود، دبیرخانه موضوع را بلااقدام تلقی کرده و پرونده را مختومه می‌کند.
  4. هیات تشکیل شده مدارک را بررسی کرده و رای خود را به اکثریت آرا قطعی و لازم‌الاجرا می‌کند. پس از صدور رای نهایی، امکان اعتراض دیگری وجود ندارد. بنابراین، لازم است تمام مدارک و مستندات مورد نیاز را در موعد مقرر به صورت کامل و جامع ارائه کنید.

برای اعتراض مالیاتی، مودیان باید روی سربرگ خود، متن اعتراض خود را کاملاً شفاف تایپ کرده و به جزئیات غیرضروری نپردازید. هنگام نوشتن متن اعتراض به مالیات قطعی، حتماً باید به مشکل موردنظر خود بپردازید و از استفاده از عبارات غیررسمی و غیرمؤدبانه خودداری کنید.

مدارک موردنیاز برای اعتراض به مالیا‌‌ت‌ قطعی عبارت‌اند از:

  1. تصویر رأی مورد شکایت با تاریخ ابلاغ واضح در آن.
  2. فرم اعتراض بر مالیات قطعی که باید تکمیل شد‌ه باشد.

لطفاً توجه داشته باشید که اشخاص حقوقی باید کلیه اظهارنامه‌ها، تغییرات و صاحبان امضا را همراه با مهر شرکت و تصویر روزنامه رسمی ارائه کنند. اشخاص حقیقی به کارت شناسایی خود نیز نیاز دارند.

جمع بندی

در واقع، برگ قطعی مالیات‌ مجوزی است که توسط سازمان مالیاتی صادر می‌شود و به معنای تأیید و تصدیق دریافت مالیات‌ توسط مودی می‌باشد. این برگ قطعی به دلیل اقداماتی که مودی در خصوص برگ تشخیص مالیات انجام می‌دهد، پس از سپری‌شدن مهلت مقرر برای اعتراض، توسط سازمان مالیاتی صادر می‌شود. اما اگر مودی اعتراضی داشته باشد، پس از طی‌شدن مراحل اعتراض در هیئت‌های مالیاتی، تصمیم نهایی سازمان مالیاتی درمورد برگ قطعی مالیات به وی ابلاغ می‌شود.

 

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

به این مطلب آموزشی رای خود را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
سلام 👋 شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید.

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴