درآمد چیست؟ آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد

در بسیاری از کشورها، مالیات بر درآ‌مد به صورت پیش‌پرداخت، به معنی کسر مستقیم از درآ‌مد در زمان پرداخت آن، یا به صورت ماهیانه، سه‌ماهه، یا سالیانه پرداخت می‌شود. مبلغ مالیات بر درآمد بسته به سازمان مالیاتی مربوطه و قوانین مالیاتی هر کشور متفاوت است و معمولاً با در نظر گرفتن درآمد جمع‌آوری شده و کسر هزینه‌ها و کسورات مجاز، بر اساس نرخ‌های مالیاتی مشخصی محاسبه می‌شود.

مالیات بر درآ‌مد معمولاً از درآمدهای گوناگون شامل حقوق و دستمزد کار، سودها و سرمایه‌گذاری‌ها، کارمزد‌ها و کمیسیون‌ها، اجاره‌ها، مزایای غیرنقدی و سایر منابع درآمدی کسر می‌شود. نرخ‌های مالیاتی بر درآ‌مد ممکن است متغیر باشند و بسته به میزان درآ‌مد و وضعیت مالی فرد یا سازمان تعیین شوند. این نوع مالیات معمولاً به صورت پیش‌پرداخت، یعنی به معنی کسر مستقیم از درآ‌مد در زمان پرداخت آن، پرداخت می‌شود.

انواع مالیات بر درآمد می‌توانند به شکل زیر باشند:

مالیات بر درآ‌مد از املاک و مستغلات:

این نوع مالیات بر مبالغی از درآ‌مد حاصل از اجاره و املاک و مستغلات اعمال می‌شود. این مالیات معمولاً بر اساس ارزش املاک و مستغلات و همچنین قوانین مالیاتی مربوطه تعیین می‌شود.

مالیات بر درآ‌مد بانک‌ها و مالیات بر درآمد بانک‌ها و مؤسسات مالی: برخی کشورها مالیات بر درآ‌مد بانک‌ها و مؤسسات مالی را نیز اعمال می‌کنند. این نوع مالیات بر مبالغی از درآ‌مد حاصل از فعالیت‌های بانکی، اعمال مالی، سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات مالی تعیین می‌شود.

مالیات بر در‌آمد مشاغل

انواع مالیات بر درآمد مشاغل به شرح زیر است:

مالیات بر درآمد‌ شرکت‌ها:

این نوع مالیات بر مبنای سود حاصل از فعالیت‌های تجاری و صنعتی شرکت‌ها و سازمان‌ها تعیین می‌شود. این سود معمولاً بر اساس تفاوت بین درآمد و هزینه‌های عملیاتی و مالی شرکت در یک دوره مالی محاسبه می‌شود و مالیات بر آن اعمال می‌شود.

مالیات بر درآمد حرفه‌ای و فردی:

این نوع مالیات بر مبنای درآمدهای حاصل از فعالیت‌های حرفه‌ای و فردی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، درآمد حاصل از کسب و کارهای مشاغل آزاد، حرفه‌های پزشکی. حقوق و دستمزد حرفه‌ای هنرمندان و وکلای حقوقی ممکن است تحت این نوع مالیات قرار گیرد.

مالیات بر درآمد فردی:

این نوع مالیات بر مبنای درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی افراد تعیین می‌شود. این شامل درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد، درآمدهای حاصل از کسب و کارهای کوچک و متوسط، و سایر فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های شخصی افراد می‌شود. این نوع مالیات معمولاً بر اساس ساختار مالیاتی کشور، سطح درآمدی که فرد کسب کرده است و کاربردهای مالیاتی ویژه‌ای که برای افراد وجود دارد، تعیین می‌شود.

مالیات بر درآمد‌ عمومی:

مالیات بر درآمد عمومی بر مبنای درآمدهای حاصل از فعالیت‌های عمومی یا خدمات عمومی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، درآمد حاصل از حقوق و دستمزد کارمندان دولتی، سیاستمداران و کارمندان عمومی دیگر ممکن است تحت این نوع مالیات قرار گیرد.

مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد اتفاقی یا همچنین به آن “مالیات از درآمدهای اتفاقی” نیز گفته‌ می‌شود، به مالیاتی اشاره دارد که بر درآمدهای نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی یا حقوقی تحت عنوان دریافت‌های اتفاقی، بلاعوض، جایزه یا هر نوع درآمد غیرعادی و تصادفی دیگر اعمال می‌شود. در اینگونه موارد، درآمد معمولاً به بهای روز تحقق آن و بر اساس قواعد و مقررات مالیاتی مربوطه، مشمول مالیات اتفاقی قرار می‌گیرد.

در مورد درآمدهای غیرنقدی که به عنوان دریافت‌های اتفاقی محسوب می‌شوند، ارزش آن‌ها بر اساس مقررات تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در مورد املاکی که برای آن‌ها ارزش معاملاتی تعیین شد‌ه است، ارزش معاملاتی این املاک به عنوان درآمد اتفاقی و در نتیجه مشمول مالیات اتفاقی قرار خواهد گرفت.

مالیات بر درآمد اتفاقی نیز همانند سایر انواع مالیات، معافیت‌ها، استثناها و نرخ‌های مالیاتی خاص به هر کشور و قانون مالیاتی مربوطه وابسته است. بنابراین، بهتر است برای اطلاعات دقیق‌تر و انطباق با قوانین مالیاتی مربوطه، به مراجع مالیاتی محلی و یا مشاور مالیاتی مراجعه کنید.

جمع بندی

مالیات بر درآمد مشاغل، یک نوع از مالیات است که بر درآمدهای حاصل از فعالیت‌های تجاری و حرفه‌ای افراد اعمال می‌شود. این نوع مالیات می‌تواند شامل درآمدهای حاصل از فروش، خدمات، استقلالی، عمومی و سایر فعالیت‌ها باشد. مالیات بر درآ‌مد، به عنوان یکی از انواع مالیات‌ها، به مبلغی اشاره دارد که از درآمد‌ یک فرد یا یک سازمان کسر شده و به صورت قانونی توسط دولت برای تأمین بودجه عمومی و همچنین ارائه خدمات عمومی، پرداخت می‌شود. مالیات بر درآ‌مد بر اساس قوانین مالیاتی با توجه به درآمد و وضعیت مالی فرد یا سازمان، متفاوت است.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

عضویت | ورود
سلام ! شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین سایت حسابدارشید می باشد.

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

تماس با ما | ۹ الی ۱۴